English/العربیة
۱۴۰۰ شنبه ۲۸ فروردين
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
 
جزئيات نحوه همكاري اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي طي بخشنامه اي جزئيات نحوه همكاري اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي نوع (الف) و (ب) را اعلام كرد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر محمدمهدي طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي طي بخشنامه اي «شيوه‌نامه همكاري اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي نوع (الف) و (ب)» را به رؤساي دانشگاه آزاد اسلامي استان‌ها ابلاغ كرد.

دكتر طهرانچي در اين بخشنامه تأكيد كرده است كه در راستاي تحقق اهداف عالي دانشگاه آزاد اسلامي و سياست ابلاغي هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي، نحوه همكاري اعضاي هيأت علمي تمام‌وقت دانشگاه در دو نوع (الف) و (ب) ابلاغ مي شود.

براساس اين بخشنامه، اجراي دقيق «شيوه‌نامه همكاري اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي نوع (الف) و (ب)» برعهده رؤساي واحدهاي دانشگاهي و نظارت بر حسن اجراي آن برعهده دبيرخانه جذب استان‌ها، رؤساي استانها و مركز جذب و امور هيأت علمي سازمان مركزي است.

براساس بندهاي اين شيوه‌نامه، نحوه همكاري اعضاي هيأت علمي تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامي به دو نوع (الف) و (ب) تقسيم مي شود و اعضاي هيأت علمي مي توانند در صورت داشتن شرايط لازم متناسب با جزييات ارائه شده در شيوه‌نامه، نحوه همكاري خود را انتخاب كنند.

نحوه همكاري اعضاي هيأت علمي تمام‌وقت نوع (الف)

در اين شيوه نامه آمده است: عضو هيأت علمي تمام وقت نوع (الف) موظف به انجام نظام‌مند 32 ساعت كار علمي يا معادل آن در هفته متناسب با جدول ذيل مشتمل بر 1ـ تدريس 2ـ پژوهش تحصيلات تكميلي (راهنمايي پايان‌نامه و رساله دكتري) و 3ـ پژوهش‌هاي درون و برون سازماني فعاليت‌هاي فناورانه، مشاوره، داوري مقاله يا رساله، مشاوره آموزشي و فرهنگي تربيتي دانشجويان، مشاركت در تحصيل درآمدهاي غيرشهريه‌اي دانشگاه، مشاركت در شوراهاي علمي و آموزشي، انجام امور اجرايي و نظارتي، آموزش‌هاي كوتاه‌مدت، مديريت آزمايشگاه و كارگاه يا كلينيك و انجام امور محوله از سوي دانشگاه است.

جدول تقسيم‌بندي ساعات فعاليت اعضاي هيأت علمي نوع الف دانشگاه آزاد اسلامي

مرتبه

موظفي آموزشي

موظفي پژوهش تحصيلات تكميلي

موظفي حضور

ساعات مازاد

استاد

10 ساعت

2 پايان نامه كارشناسي ارشد 6 واحدي و يا معادل بخشي از رساله دكتري در سال

14 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق‌التدريس و يا معادل آن حق‌التحقيق به شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

دانشيار

12 ساعت

2 پايان نامه كارشناسي ارشد 6 واحدي و يا معادل بخشي از رساله دكتري در سال

12 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق التدريس و يا معادل آن حق‌التحقيق به شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

استاديار

13ساعت

2 پايان نامه كارشناسي ارشد 6 واحدي و يا معادل بخشي از رساله دكتري در سال

11 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق التدريس و يا معادل آن حق‌التحقيق به شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

مربي

16 ساعت

ـ

16 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق التدريس و يا معادل آن حق‌التحقيق به شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

براساس بندهاي اين شيوه‌نامه، هيأت علمي تمام‌وقت نوع (الف) امكان فعاليت آموزشي، پژوهشي و فناوري خارج از دانشگاه آزاد بدون هماهنگي با واحد دانشگاهي را ندارد و ساير فعاليت‌ها در چارچوب مقررات اداري و استخدامي با هماهنگي رئيس واحد امكان‌پذير است.

نحوه و زمان حضور موظفي هيأت علمي بايد از قبل مشخص و قابل كنترل توسط واحد دانشگاهي باشد و زمان حضور موظفي نبايد با زمان تدريس تداخل داشته باشد.

براساس آيين‌نامه هاي ابلاغي در حوزه هاي پژوهش، فناوري، فرهنگي و آموزشي و براساس موافقت رئيس واحد دانشگاهي محل خدمت در چارچوب آيين‌نامه‌هاي ابلاغي ساعت موظفي و حضور قابل معادل‌سازي است.

در اين شيوه‌نامه تأكيد شده، نحوه محاسبه واحدهاي نظري و عملي تابع مقررات اعلامي از سوي سازمان مركزي و مطابق روال قبل است. در صورتي‌ كه اخذ پايان‌نامه بر اساس ضوابط ابلاغي حوزه پژوهش و فناوري ميسر نشود، 2 ساعت به ساعات موظفي تدريس و 6 ساعت به موظفي حضور اضافه مي‌شود. همچنين در صورتي‌ كه پايان­‌نامه موظفي منجر به دستاورد علمي و يا در چارچوب سياست‌هاي نظام پايش قرار گرفت، به ‌نحوي ‌كه مشمول حق‌التدريس مازاد و يا مبلغ تشويقي شد، پرداخت آن مطابق بخشنامه‌هاي ابلاغي بلامانع است.

براساس بندهاي اين شيوه‌نامه، عضو هيأت علمي نوع الف در ترم تابستان موظفي تدريس ندارد، اما فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي تداوم مي‌يابد. امكان اخذ مرخصي و يا تبديل ساعات حضور به مأموريت‌هاي ابلاغي در چارچوب ضوابط و مقررات براساس تائيد رئيس واحد محل خدمت ميسر است. ميزان ساعات حق‌التدريس ترم تابستان حداكثر 12 ساعت است.

همچنين تدريس غيرحضوري و يا ساعات موظفي دوركاري در شرايط خاص همانند شرايط شيوع بيماري و يا آلودگي هوا تابع دستورات ابلاغي استان است. در موارد تحصيل درآمدهاي غير شهريه‌اي براي دانشگاه به‌ واسطه عضو هيأت علمي، واحد مي‌تواند براساس ضوابطي كه سازمان مركزي تعيين مي‌كند، ضمن منظور نمودن درآمد مكمل براي ايشان، متناسب با ميزان درآمدزايي، تمام و يا بخشي از موظفي غيرتدريس وي را به اين امر اختصاص دهد. در هر صورت عضو هيأت علمي موظف به مشاوره و رفع اشكال دانشجويان خود به ‌صورت منظم و به شكل حضوري و مجازي است.

در اين شيوه‌نامه آمده است: در صورت عدم تكميل ساعات موظفي تدريس هر عضو هيأت علمي در هر واحد دانشگاهي، ارائه خدمت به شكل طرح تعاون، پژوهش تحصيلات تكميلي، دوره­‌هاي كوتاه‌مدت، فعاليت‌هاي پژوهش و فناوري، همكاري در سما و مأموريت آموزشي و پژوهشي به ديگر مؤسسات و پرداخت حقوق معادل به دانشگاه شود.

همچنين مربيان پايه 10 به بالا كه داراي مجوز راهنمايي مقاطع كارشناسي ارشد همانند ساير اعضاي هيأت علمي در مرتبه‌هاي بالاتر هستند، مي­‌توانند با اخذ دو پايان‌نامه موظفي 6 واحدي در سال، كاهش 2 واحد موظفي تدريس و 6 ساعت موظفي حضور در هفته، موظفي پژوهشي داشته باشند. در صورت كسب درآمدهاي غيرشهريه‌اي در حوزه‌هاي مختلف كه متناسب با آيين‌نامه‌هاي مرتبط باشد، عضو هيأت علمي مي‌تواند از درآمدهاي آن منتفع شود.

نحوه همكاري اعضاي هيأت علمي تمام‌وقت نوع (ب)

براساس بندهاي اين شيوه‌نامه، عضو هيأت علمي تمام‌وقت (ب) موظف به انجام نظام‌مند 16 ساعت كار علمي در هفته مطابق جدول ذيل و مشتمل بر 1ـ تدريس 2ـ پژوهش تحصيلات تكميلي (راهنمايي پايان‌نامه و رساله دكتري) و 3ـ پژوهش‌هاي برون‌سازماني، فعاليت‌هاي فناورانه و مشاوره، داوري مقاله يا رساله، مشاوره فرهنگي تربيتي دانشجويان، مشاركت در تحصيل درآمدهاي غيرشهريه‌اي دانشگاه، مشاركت در شوراهاي علمي و آموزشي، انجام امور اجرايي و نظارتي، آموزش‌­هاي كوتاه‌مدت، مديريت آزمايشگاه و كارگاه يا كلينيك و انجام امور محوله از سوي دانشگاه است.

جدول ميزان ساعات عضو هيأت علمي تمام‌وقت نوع(ب) دانشگاه آزاد اسلامي

مرتبه

موظفي آموزشي

موظفي پژوهش تحصيلات تكميلي

موظفي حضور

ساعات مازاد

استاد

7 ساعت

يك پايان‌نامه كارشناسي ارشد و يا معادل بخشي از رساله دكتري در سال

5 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل‌هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق‌التدريس
و يا معادل آن حق‌التحقيق به‌شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

دانشيار

8 ساعت

يك پايان‌نامه كارشناسي ارشد و يا معادل بخشي از رساله دكتري در سال

4 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل‌هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق‌التدريس
و يا معادل آن حق‌التحقيق به‌شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

استاديار

9 ساعت

يك پايان‌نامه كارشناسي ارشد و يا معادل بخشي از رساله دكتري در سال

3 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل‌هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق‌التدريس
و يا معادل آن حق‌التحقيق به‌شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

مربي

12 ساعت

-

4 ساعت و يا معادل آن مطابق دستورالعمل‌هاي ابلاغي

حداكثر 24 ساعت حق‌التدريس
و يا معادل آن حق‌التحقيق به‌شرط تكميل ساعات موظفي آموزشي و پژوهشي

در اين شيوه نامه آمده است: هيأت علمي تمام‌وقت نوع(ب) امكان فعاليت تمام‌وقت در مؤسسات آموزشي ديگري را ندارد. فعاليت تمام‌وقت در ساير مؤسسات غيرآموزشي، نيازمند اخذ مجوز از رئيس استان، به ‌شرط عدم مغايرت با قوانين اداري و استخدامي ميسر است.

همچنين نحوه و زمان حضور موظفي هيأت علمي بايد از قبل مشخص و قابل‌ كنترل توسط واحد دانشگاهي باشد و زمان حضور موظف نبايد با زمان تدريس تداخل داشته باشد. براساس آيين‌نامه‌هاي ابلاغي در حوزه‌هاي پژوهش، فناوري، فرهنگي و آموزشي و براساس موافقت رئيس واحد دانشگاهي محل خدمت در چارچوب آيين‌نامه‌هاي ابلاغي، ساعات موظفي و حضور قابل معادل‌سازي است.

در اين شيوه نامه تأكيد شده است: در صورتي ‌كه اخذ پايان‌نامه براساس ضوابط ابلاغي حوزه پژوهش و فناوري ميسر نشود، يك­ ساعت به ساعات موظفي تدريس و 3 ساعت به موظفي حضور اضافه مي‌شود.

عضو هيأت علمي(ب) در ترم تابستان موظفي تدريس ندارد، اما موظفي حضور و فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي تداوم مي‌يابد. امكان اخذ مرخصي و يا تبديل ساعات حضور به مأموريت‌هاي ابلاغي در چارچوب ضوابط و مقررات براساس تائيد رئيس واحد محل خدمت ميسر است. ميزان ساعات حق‌التدريس ترم تابستان حداكثر 12 ساعت است.

همچنين در موارد تحصيل درآمدهاي غيرشهريه‌اي براي دانشگاه به‌ واسطه عضو هيأت علمي، واحد مي‌تواند براساس ضوابطي كه سازمان مركزي تعيين مي‌كند، ضمن منظور كردن درآمد مكمل براي ايشان، متناسب با ميزان درآمدزايي، تمام و يا بخشي از موظفي غيرتدريس وي را به اين امر اختصاص دهد. در هر صورت، عضو هيأت علمي موظف به مشاوره و رفع اشكال دانشجويان خود به ‌صورت منظم و به شكل حضوري و مجازي هست.

براساس بندهايي از اين شيوه نامه، در صورت عدم تكميل ساعات موظفي تدريس هر عضو هيأت علمي در هر واحد دانشگاهي، ارائه خدمت به شكل طرح تعاون، پژوهش تحصيلات تكميلي، دوره‌هاي كوتاه‌مدت، فعاليت‌هاي پژوهش و فناوري، همكاري در سما و مأموريت آموزشي و پژوهشي به ديگر مؤسسات و پرداخت حقوق معادل به دانشگاه شود.

همچنين مربيان پايه 10 به بالا كه داراي مجوز راهنمايي مقاطع كارشناسي ارشد همانند ساير اعضاي هيأت علمي در مرتبه‌هاي بالاتر هستند، مي‌توانند با كاهش 1 واحد موظفي تدريس و 3 ساعت موظفي حضور، موظفي پژوهشي (معادل يك راهنمايي پايان‌نامه 6 واحدي در سال) داشته باشند.

در صورت كسب درآمدهاي غيرشهريه‌اي در حوزه‌هاي مختلف كه متناسب با آيين‌نامه‌هاي مرتبط باشد، عضو هيأت علمي مي‌تواند از درآمدهاي آن منتفع شود.

«شيوه‌نامه همكاري اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي نوع(الف) و(ب)» از نيمسال دوم 1400-1399 قابل اجراست. در اين مقطع، انتخاب نحوه همكاري به شكل نوع (الف) در سامانه ساجد پس از تائيد موافقت‌­نامه و گردش كار، ميسر مي‌گردد و سايرين، نوع ب خواهند بود.

براساس اين شيوه‌نامه، هيأت علمي متقاضي نوع الف در شروع طرح در سامانه ساجد فرم درخواست را تكميل مي كند. در ابتداي طرح، نحوه همكاري از اسفندماه 1399 تا تابستان 1400 تداوم مي‌يابد. از تابستان 1400 به بعد، نحوه همكاري براي سال تحصيلي بعد، از 15 تيرماه هر سال، فرآيند اداري آن آغاز، تا 30 تيرماه تداوم مي يابد و از اول شهريور به ‌صورت ساليانه اجرا مي شود.

در اين مدت، لازم است عملكرد عضو هيأت علمي در سال گذشته(از اول تيرماه سال تحصيلي قبل از آن تا اول تيرماه سال ارزيابي) جهت حق جذب، توسط هيأت علمي وارد و توسط استان محاسبه شود.

لازم به ذكر است، تغيير وضعيت حق جذب در سال اول نيز در تابستان مشابه سال‌هاي آتي خواهد بود و از اول شهريور 1400 اجرا مي‌ شود.

همچنين مديران اجرايي سازمان مركزي، استان‌ها و واحدها به شكل 44 ساعته، نيازي به انتخاب نحوه همكاري ندارند و الزاماً نوع الف خواهند بود.

براساس اين شيوه‌نامه و از آنجايي‌ كه برنامه‌ها يك­ ساله تنظيم مي‌شود، بازگشت عضو هيأت علمي نوع ب به الف و بر عكس در فاصله دو نيمسال در موارد خاص مورد تقاضاي واحد و استان، تنها در صورت تائيد امور هيأت علمي سازمان و آن ­هم قبل از پايان نيمسال ميسر است.

انتهاي پيام/

دزفول ، کوی آزادگان ، بلوار دانشگاه ، صندوق پستی 313 تلفن 9- 42420601 - 061 نمابر 42420890 - 061
Email : info@iaud.ac.ir
Powered by DorsaPortal